Analitycy prognozują: spadnie cena iPada 2

Wielokrotnie mieliśmy do czynienia z raportami analityków, które, mniej lub bardziej trafnie, przewidywały przyszłość rynku tabletów internetowych. Ich opracowywaniem zajmują się renomowane firmy, których pracownicy skrupulatnie przyglądają się niuansom, zmianom, nowościom i reakcjom mającym miejsce. W przypadku analizy opublikowanej przez Goldman Sachs, trudno nie odnieść wrażenia, że jedynie podsumowuje to, co od jakiegoś czasu czaiło się w zakamarkach naszych umysłów. Apple iPad 2, najpopularniejszy tablet internetowy na rynku, wkrótce stanieje, a to za sprawą konkurencji.

W ciągu kilku ostatnich tygodni byliśmy świadkami rewolucji cenowej w dziedzinie tabletów. Wiele miesięcy wcześniej zapoczątkowały ją tanie chińskie urządzenia pochodzące od nieznanych firm. Słaby marketing, nieatrakcyjna specyfikacja i brak globalnej dostępności rynkowej sprawiły, że tablety te zyskały miano “podróbek” i nie odniosły zamierzonego sukcesu. Niemniej jednak, przeciętny klient, widząc niską cenę tego typu urządzenia w Internecie lub katalogu, zastanawiał się, dlaczego inne, popularniejsze tablety tak diametralnie różnią się pod względem ceny. Globalną zmianę wywołała premiera Amazon Kindle Fire, tabletu, który, choć sygnowany logo znanej marki i mogący pochwalić się dobrą specyfikacją, wyceniony został na zaledwie $199. Nieco wcześniej miała miejsce masowa wyprzedaż HP TouchPada, którego szczęśliwcy mogli zakupić już za $99. Tuż po nich światło dzienne ujrzał największy konkurent Kindle FireBarnes & Noble Nook Tablet. W sklepie internetowym, tuż przy jego wizerunku, widnieje cena $250, czyli również niezbyt wygórowana.

Jak w takiej sytuacji odnajdzie się Apple, producent iPada, aktualnego lidera rynku tabletów internetowych? iPady nie należą do najtańszych, wersję 16GB można zakupić za $499. W takiej sytuacji, aby utrzymać pozycję najpopularniejszego tabletu, Apple będzie musiało spuścić cenę iPada 2. Przyczyną podjęcia takiej decyzji jest wyżej opisany nacisk ze strony konkurencji lub, co w tej chwili wydaje się nieprawdopodobne, lecz wysoce pożądane, zbliżająca się wielkimi krokami premiera iPada 3. Czas pokaże, czy gigant z Cupertino ulegnie presji rynku i obniży cenę swoich tabletów.

via SlashGear

Komentarze

  • Krzysztof

    Na pewno obniży cenę, ale po premierze iPada 3 …. przecież to oczywiste ;D

  • chenchen

    Bardziej prawdopodbne wydaje mi się wydanie odświezonej wersji Ipada 2 niż jakaś znacząca obniżka ceny.

  • TheRaceManiac

    Taa obniżą cenę, wcisną klientom “wydajny” tablet, do czasu premiery nowszego iOS. Wtedy ludzie będą, żałować dopiero, że się sprzęt muli.

  • Lost

    Dopóki sprzedaż iPadów rośnie z kwartału na kwartał, obniżka cen nie ma racjonalnych przesłanek. Siedmiocalowe tableciki typu Kindle, nie są realną konkurencją, dla Apple’a, bo cena tableta nie jest głównym kryterium decyzyjnym użytkowników iPadów. Bez wyraźnego bodźca z rynku, Apple dobrowolnie nie odda ani centa ze swojej marży. Dodatkowo, gdyby przyjąć logikę autora newsa, ceny iPhone’ów powinny już dawno zostać obniżone , bo przecież na rynku smartfonów konkurencja jest trudniejsza niż na rynku tabletowym. Apple nigdy nie walczyło o klienta cenami swoich produktów i to się raczej nie zmieni.

    • aix

      W smartfonach udział Appla spadł do 15% zaś Androida wzrósł już do 52%. To daje do myślenia. Z tabletami będzie podobnie. Nie na darmo Google upublicznił Androida 4. Po to aby wykosić z rynku Apple.

      • asiej

        Wszyscy czekali na iP5 stąd jednorazowy spadek “procentów”. Nawet ludzie kompletnie nieobeznani z sytuacją na rynku, dzięki histerii jaka zapanowała w mediach, byli na bieżąco z przeciekami…

        • aix

          to nie jest jednorazowy, tylko stały. Non stop od dwóch lat udział iPhone w rynku smartfonów spada, a Androida rośnie.

          • Niby tak… ale czy galaxy ace albo htc wildfire mozna uznać za konkurencje dla iphona za 3tys pln?

    • cenowo nie walczyło to fakt.

      Strategia spijania smietanki, kosmicznej marży wytworzona dzięki “elitarności” i “wyjątkowości” produktu może sprawdzać się tylko przez jakiś czas. w europie zachodniej nikogo juz nie kręci posiadanie iphona – nikt z tego powodu nie zrobi “wow!” i to niezależnie jak bardzo Tim Cook będzie się starał na konferencji przedstawiając ip5

      Ceny mogą spaść z innego powodu – przez stopniowo zmieniającą się politykę apple, które wydaje się sięgać po co raz szersze rynki – ot choćby długo oczekiwane otwarcie apple store (online) w Polsce, który to rynek był zwyczajowo dla nich ostatnią kolejnością odśnieżania…

      zresztą tak naprawdę nie ma o czym dyskutować… jeśli nawet cena minimalnie spadnie, to w Polsce spadnie jeszcze mniej – czyli co stanieje o 100zł…? (albo przez słabnącego złotego w ogóle nie spadnie ;)

  • Zex

    “Ich opracowywaniem zajmują się renomowane firmy, których pracownicy skrupulatnie przyglądają się niuansom, zmianom, nowościom i reakcjom mającym miejsce.” – hehe dobre. Mój kolega analityk zza ściany: “…a najlepsze w tej pracy jest to, że płacą mi w zasadzie za brednie :) , i jeszcze to – nie ponoszę żadnej odpowiedzialności :D “.

  • No miejmy nadzieję, bo zamierzam kupić ipada 2, chyba wersję 16gb,bo dokupię sobie kingstona wi drive, ale jeszcze nie wiem czy kingston to dobra inwestycja, czy ktoś może ma kingstona???

  • semira

    Ja i tak korzystam z warszawskiego outletu na Dobrej, zatem nie czekam na obniżki, bo zawsze je mam :)

Logowani/Rejestracja jest chwilowo wyłączona