Rynek tabletów wpływa na… (sonda Google cz.2)

Przeglądając różne strony w poszukiwaniu ciekawych informacji o tabletach (tym razem było to tabletowo.pl – pozwolę sobie ponownie napisać o znanej Wam już sondzie ale z trochę innego p. widzenia ;-)) wpadłem na coś co potwierdza moje przypuszczenia, a z czym jak na razie nie zgadza się żaden z moich znajomych (ciekawe jak Wy w obecnej chwili odbieracie pomysł tabletu generalnie…). Być może jestem już przedstawicielem „nowego pokolenia” internautów, którzy do sieci i internetu podchodzą tak jak nasi rodzice do oczywistości pt. radio i telewizja.

Dzień rozpoczynam bowiem od kubka z kawą przed ekranem komputera i w podobny sposób go kończę. Zamieniając jedynie ekran desktopa na ekran netbooka i krzesło na łóżko. Podobnie zmieniły się moje upodobania co do rozrywki i telewizji. Wiadomości, programy rozrywkowe, seriale i filmy oglądam już tylko w komputerze/netbooku co jest prostsze i wygodniejsze niż siedzenie przed TV i „polując” :-).  Streaming i VOD (w moim wypadku w dużej ilości polegam na HULU oraz telewizjach brytyjskich – BBC, ITV i CH4) stał się tak naturalny i wygodny, że wręcz nie wyobrażam sobie już tradycyjnego oglądania telewizji… gdy rodzina zbierała się o określonej porze i razem oglądała kolejny odcinek „Kobry” (dla naszych młodszych czytelników spieszę z wyjaśnieniem, że „Kobra” to kryminalny teatr w TVP).

Rozmawiając ze znajomymi o tabletach, o tym jak zmienią nasze życie jednak zupełnie nie spotykam się ze zrozumieniem, a wręcz wszyscy patrzą na mnie jak na „dziwoląga”. Być może powodem tego jest to, iż moi starsi koledzy jednak odbierają internet i rozrywkę typu TV przez pryzmat desktopa z Windowsem, łącza 1 Mb/s (jak się ma szczęście) oraz starych utrwalonych przyzwyczajeń – telewizję ogląda się przed telewizorem i kropka. Stąd też tak ich ostrożne podejście czy wręcz nieufność względem tabletów. Bo do czego to niby ma się przydać? Jak tak nieprzydatne urządzenie może zagrozić tradycyjnym komputerom? A już telewizji? Niemożliwe. To chwilowa moda.

Ja z takim podejściem się zupełnie nie zgadzam, a na rynek tabletów staram się patrzeć globalnie. Uważam wręcz, że stoimy na początku olbrzymiej rewolucji w tym jak konsumujemy media a wyraźną różnicę będzie widać już za 5 lat. Rynek tabletów na pewno ma, i będzie mieć coraz większy wpływ (będzie konkurencją) dla tradycyjnych książek, telewizji i płyt dvd/BR (po przez streaming), płyt CD (po przez streaming np. Spotify, iTunes, itp…).

Wyniki sondy opublikowanej przez Google wydają się potwierdzać dokładnie taka tezę.

Badaniu poddano 1400 użytkowników różnych tabletów dostępnych obecnie na rynku i zadano im różne pytania dotyczące tego jak używają swoich urządzeń, kiedy, gdzie i czy ich użycie ma wpływ na to jak korzystają z pozostałych „gadżetów”. Szczegółowe wyniki znajdziecie tutaj. Co pokazuje pierwszy (załączony na górze wykres?

Pytanie: Każdego dnia spędzam więcej czasu z tabletem niż z:

  • 59% użytkowników spędza więcej czasu z tabletem niż z książką (to ważna informacja np. dla sieci Empik)
  • 52% użytkowników spędza więcej czasu z tabletem niż na słuchaniu radia (ciekawe czy Radio Zet, RMF i inne oferują już dedykowane aplikacje na iPada i Androida?)
  • 43% użytkowników spędza więcej czasu z tabletem niż z desktopem/laptopem (nie dziwi zatem, informacja dot. zwiększenia produkcji tabletów przez Acera i przed rozpoczęciem ich sprzedaży)
  • 41% użytkowników spędza więcej czasu z tabletem niż ze swoim smartfonem (biorąc pod uwagę ceny, sporo osób może zdecydować się na posiadanie wysokiej klasy tabletu, który i tak nam towarzyszy przez cały dzień i prostego. Sądzę, że taki trend będzie obserwowany szczególnie w uboższych krajach gdzie konsumenci nie będą mogli sobie pozwolić na obie zabawki)
  • 34% użytkowników spędza więcej czasu z tabletem niż przed telewizorem (tu kolejny sygnał dla stacji telewizyjnych – kto pierwszy zaoferuje dostęp do swoich materiałów użytkownikom tabletów na pewno na tym nie straci. Z kolei jest to wyraźny sygnał dla producentów TV, że tradycyjne odbiorniki to będzie zbyt mało dla utrzymania obecnego poziomu sprzedaży) – czyli 1 na 3 przepytywanych użytkowników
  • 11% żadne z powyższych

Z kolejnych zadanych pytań wynika, że:

  • 68% użytkowników spędza przynajmniej godzinę dziennie używając tabletu
  • 77% użytkowników potwierdziło spadek ilości czasu spędzonego na używaniu desktopa/laptopa odkąd mają tablet
  • 82% użytkowników (i to wg mnie jest dość zaskakujące) używa tabletu głównie w domu

Jak Wy myślicie, czy i na co sprzedaż tabletów wpłynie w naszym kraju?