Tegra X1 – nowy mobilny „superchip” od NVIDII

Jeśli z niecierpliwością czekaliście na rozpoczęcie targów CES 2015, mam dla Was świetną wiadomość: właśnie trwa pierwsza konferencja prasowa podczas tego wydarzenia. Na pierwszy ogień: NVIDIA. Jaką nowość miała dla nas ta firma?

Ciągle bijemy na alarm, że nie potrzebujemy coraz większej ilości rdzeni, coraz lepszej grafiki – niczego, co nie idzie w parze ze zwiększeniem daleko idącej mobilności naszych urządzeń biorąc pod uwagę czas pracy ich akumulatora. Wspomniane parametry, jakby się o to nie starali dystrybutorzy mobilnych jednostek centralnych, najczęściej niesamowicie drenują baterię. Zresztą, każdy z Was może zrobić prosty test. Wystarczy, że spróbujecie odpalić którąś z najbardziej wymagająycych gier i sprawdzicie, jak szybko rozładuje się akumulator – niezależnie od posiadanego tabletu. Ale dlaczego o tym wspominam? Ano dlatego, że NVIDIA postanowiła wznieść mobilną grafikę na jeszcze wyższy poziom. Wszystko przez „superchip” – NVIDIA Tegra X1, następcę Tegra K1.

Nowość zaprezentował na scenie CEO NVIDIA, Jen-Hsun Huang. Wyraźnie widać było jego podekscytowanie, gdy z wielką radością przedstawiał dzisiejszą nowość. A jest ona nie byle jaka. NVIDIA Tegra X1, bo o nim mowa, to chip bazujący na architekturze Maxwell, wyposażony w 8 rdzeni CPU (64 bit) i 256 rdzeni GPU.

Najnowszy chip NVIDII charakteryzuje się przede wszystkim możliwością płynnego odtwarzania wideo w jakości 4K 60Hz. Co więcej, oferuje jeszcze lepsze i bardziej realistyczną grafikę niż miało to miejsce choćby w Tegra K1, zaprezentowanej na zeszłorocznych CES. Swoją drogą, tabletów z Tegra K1 na rynku jest strasznie mało (NVIDIA Shield Tablet i Nexus 9). Podobny los najprawdopodobniej podzieli Tegra X1. Tym bardziej, że NVIDIA na swojej konferencji skupiła się na rozwiązaniach, które będzie implementowała w „samochodach przyszłości” niż na mobilnych urządzeniach samych w sobie (tablety, smartfony).

tegra-x1-nvidia-3

Wracając jeszcze do samych możliwości Tegra X1. Podczas konferencji pokazane zostało demo Elemental na silniku Unreal Engine 4, które wyglądało… jak wideo. Wierzcie mi, że gra prezentowała się po prostu wyśmienicie. Co więcej, NVIDIA twierdzi, że wydajność procesora i grafiki będzie szła w parze z lepszą wydajnością energetyczną, ale na ten temat, póki co, brak jakichkolwiek szczegółów.

Czy i kiedy NVIDIA zdecyduje się zastosować Tegra X1 w urządzeniach mobilnych – nie wiadomo. Wiadomo jedynie, że „pierwsze produkty” weń wyposażone mają zadebiutować w 2015 roku. Dzisiejszy ruch firmy pokazuje jednak, że nie stoi w miejscu – zwłaszcza, że na rynek inteligentnych samochodów ostrzy sobie zęby również Intel.

tegra-x1-nvidia-2

tegra-x1-nvidia-1